Reglementsændringer

Hent de historiske reglementer for 2016 HER

Linket herover er det reglement BU har vedtaget for 2016, herunder er en beskrivelse af ændringerne. Men det er til en hver tid linket herover der er gældende.

65-klassen:

I 65-klassen er der to nye tiltag i forhold til sæson 2015.

  • Der er åbnet for deltagelse af GTP-biler.
  • Der er åbnet for Special standardvogne (Special Touring Cars, STC) 0 – 2000 ccm
  • Lotus Elan 26R og Marcos 1800 GT betragtes som GTP-biler

Ad 2). I 2016 er der åbnet for deltagelse af specialstandardvogne (STC) som defineret FIA app. K 2.3.9. Baggrunden for at åbne for specialstandardvognene er, at den førende klasse i danmarksmesterskabet på bane i 60-erne var ”den store standardvognsklasse”, som i flere år op til og med 1965 var udskrevet for standardbiler gr. 3. I mange år var denne klasse domineret af Volvo 544, men det paradoksale er, at der i historisk motorsport er meget få Volvo 544. Det skyldes først og fremmest, at man i de historiske klasser for standardvogne alene kører efter gr. 2 reglementet, som særligt tilgodeser ”homologerings specials” som Lotus Cortina, Cooper S, BMW 1800 TISA og Alfa Romeo GTA. For at genoplive datidens store standardvognsklasse fra 1964 og 1965, er DASU Danish Masters åbnet for specialstandardvogne i 65-klassen, hvis bilmodellen opfylder følgende:

  • Bilmodellen skal være homologeret senest 1.1.1963 (se F’63 i bilag 1 til mesterskabsbestemmelserne)
  • Cylindervolumen er begrænset til maks. 2000 ccm

Desuden skal bilerne opfylde reglerne i app. K art. 2.3.7 og 2.3.9, se nedenfor. Det er især vigtigt at være opmærksom på følgende:

  • Bilmodellen skal have konkurrencehistorie. Det betyder, at der skal være dokumentation for, at alle ændringer har været lavet på en tisvarende bilmodel i perioden. Man kan f.eks. lave en kopi af Tom Belsøes Volvo 544, som han kørte i DM i 1964/1965.
  • Bilen klassificeres som en GTS bil (gr. 3) og udenfor Danmark vil den deltage i samme klasse som Lotus Elan, Austin Healey 3000, MG B m.fl.
  • Bilen SKAL have en HTP (national vognbog er IKKE muligt)

Uddrag af FIA app. K vedr. specialstandardvogne (Special Touring Cars, STC), se:

2.3.7 Post 1946 Competition Grand Touring Cars (GTS)

2.3.7.6 Additionally:

(a)     Historic Touring cars assimilated with Grand Touring cars during Periods E and F (1/1/1947-31/12/1965), either with special coachwork or with standard coachwork and special mechanical parts, in compliance with of the period are accepted.

(b)     These models must have a competition history and the special mechanical parts are limited to those authorised in the period Appendix J rules applicable to Group 3 cars and Article 5 (Safety).

(c)     All modifications must respect the technology of the period as applied to that model.

(d)     Should these models have been subsequently homologated by the FIA in Group 3, they may only use those mechanical parts included

2.3.9 Post 1946 Special Touring and Grand Touring Cars

2.3.9.1     Models derived from Appendix J Groups 1 and 2, N or A of the period which were submitted to changes beyond the modification authorised for those groups. Are included:

2.3.9.2     Special Touring Cars are models derived from Groups 1 and 2, N or A of the period which were submitted to changes beyond the modification authorised for those groups.

2.3.9.3     Are included:

(a)     Group 3 (1957-1959): Touring cars with special coachwork or with standard coachwork but mechanical modifications beyond the limits of Group 2 as defined in the 1959 Appendix J Article 264.

(b)     Group 3 (1960-1965): Included in Group 3 for GT cars. Touring cars with special coachwork or with standard coachwork but mechanical modifications beyond the limits

 

71-klassen op til 1300 ccm:

Ingen ændringer

 

71-klassen over 1300 ccm:

Den store 71-klasse er også ændret:

  • Division 3 er ændret fra 1600 ccm til 2000 ccm, så division 3 i stedet omfatter modificerede standardbiler op til 2000 ccm
  • Biler, 1300 – 2000 ccm med mere end to ventiler placeres dog i division 4 sammen med de øvdre biler med cylindervolumen over 2000 ccm samt GTS-biler

Ønsker man at deltage i division 3 med en Ford Escort, skal det altså være en Escort TC. Baggrunde for ændringen er, at Escort BDA også dengang var meget dominerende, og de bilerne fra perioden op til og med 1970 har ikke en chance for at følge med en BDA Escort, som er bygget til grænserne af reglementet.

 

76/81/85-klassen:

For sæson 2016 er 76- og 81-bilerne slået sammen i én klasse, mens 85-bilerne (gr. A) har fået en klasse for sig selv.

Baggrunden er følgende:

  • J for gr. 2/4 biler i 1976 er identisk med app. J fra 1981, så 76-klassen omfatter i forvejen
  • Bilerne i 81-klassen adskiller sig ikke fra 76-bilerne
  • Porsche 911 SC motoren med 9 bolte er først tilladt i periode I (81-klassen), og det er dermed muligt at anvende denne motor, hvsi man benytter homologering 3062
  • 2-liters motor til Opel Kadett GT/E og Ascona er først homologeret i 1978, men kan ifølge forslaget deltage sammen med BDG-Escorterne i 76-2, hvis køreren ønsker det
  • Escort RS2000 med den korte næse er først homologeret i 1978, men kan ifølge forslaget deltage sammen med BDG-Escorterne i 76-2, hvis køreren ønsker det

Inddelingen i divisioner fremgår af mesterskabsbestemmelserne, men man skal især lægge mærke til følgende:

  • I division 76/81-1 er motorer med mere end 2 ventiler ikke tilladt.
  • For standardbiler 1600 til 2000 ccm klassificeret i periode I (1977 til 1981) kan man selv vælge, om man ønsker at deltage i division 76/81-2 eller 76/81-3, hvis bilen er homologeret senest 31.12.1976.

 

85-klassen.

85-klassen omfatter gr. A biler fra periode J1 (1982 – 85). Som det fremgår af app. J fra 1985 er gr. A reglementet meget forskelligt fra de tidligere gr. 2/4 reglementer, og tilladte modifikationer for gr. A biler er meget begrænsede i forhold til gr. 2/4 reglementer fra app. J i 60-erne og 70-erne. Det er dermed mest hensigtsmæssigt at85-klassen ikke blandes sammen med de andre klasser. Inddelingen i divisoner 1 (0 – 1600 ccm), division 2 (1601 – 2500 ccm) og division 3 (over 2500 ccm) følger Europamesterskabet for standardbiler (ETCC) fra 80-erne, som var en stor succes med mange deltagere og mange forskellige konkurrencedygtige bilmodeller.